Шрифт
Цвет
Графика
«Циничные карты» культурный шок в бесплатной онлайн игре!
Изображение точки

Чтобы увидеть режим дополненной реальности в действии:

1. Установите приложение ARTEFACT для iOS или Android;

2. Найдите выставку «I. Bilibin and A. Shchekatikhina-Pototskaya»

3. Нажмите на кнопку «Распознать» и наведите камеру на экспонат;

Скрыть точки интересаПоказать точки интереса
Показать в высоком качестве

Portrait of an Egyptian Boy

Время создания
1923
Место создания
Egypt
Размер
54x36 cm
Техника
paper on cardboard, graphite pencil
Коллекция
4
Открыть в приложении
#2
During his artistic career, Bilibin painted only about two dozen portraits. Among them are several pencil drawings depicting people close to him, an Arabic series and watercolor decorative portraits-panels. However, the heyday of Ivan Yakovlevich Bilibin’s portraiture dates back to his Egyptian period.

The presented portrait of an Egyptian boy was painted by Bilibin according to the aesthetic principles of the “World of Art” graphic portrait that developed in the second half of the 1900s — early 1910s. Members of the artistic movement “World of Art” were distinguished by the desire to convey not so much the individual characteristics of a model and their psychological state at the moment, but the common features inherent in the portrayed as a representative of a specific category of people.

There are almost no portrait sketches and studies in the artist’s albums. We will not find a quick and dynamic brush stroke that captures the most specific features of the model, their unique gestures and facial expressions in Bilibin’s works. He approached each of the portraits thoroughly, without haste, looking at the model for a long time, knowing that the sheet of paper that his hand touched at least once should turn into a finished easel work.

The Arab portrait series is distinguished by detailed depictions and even a certain naturalness of the artist’s style. Bilibin sought to capture the ethnic type as accurately as possible. The artist, fascinated by originality, searched for his characters in the Muslim quarters of Cairo and met them on his trips to Egypt and Arabia. It is no coincidence that the names of the heroes are not mentioned in the titles and only their age, national or social affiliation is indicated. Portraits are monotonous, static, Bilibin himself called them “heads”.

In the Arabic series, the artist fathomed the secrets of the most ascetic materials — pencil and paper, the surface of which is perceived as a space flooded with a dazzling sunlight. In the “Portrait of an Egyptian Boy”, Bilibin demonstrates a brilliant mastery of stain painting and shading. Reflections fall on the shaded parts of the cheeks, temples, and neck, while complex halftones are transmitted by the finest gradations of light gray on dark gray. The portrait is also skillfully constructed in terms of anatomy: the shoulders and part of the clothes on the chest are slightly outlined. The figure seems to protrude from a neutral background.

The portraits from the Arabic series expand and enrich our understanding not only of Bilibin’s oeuvre, but also of the portrait characteristic of the “World of Art” movement in general, for which images of peasants were very rare.
#5
Посмотреть в Госкаталоге
читать дальшескрыть
00:00
00:00
1x

Portrait of an Egyptian Boy

Время создания
1923
Место создания
Egypt
Размер
54x36 cm
Техника
paper on cardboard, graphite pencil
Коллекция
4
Наведите камеру вашего смартфона, чтобы открыть в приложении
Поделиться
ВконтактеОдноклассникиTelegram
Разместить на сайте
Скопировать ссылкуСкопировано
Скопировать код
Открыть в приложении

Ivan BilibinКоллекция работ

The Tale of Tsar Saltan
The Tale of Tsar Saltan
Ivangorod Museum
Эскиз костюма для кинофильма «Коваль – богатырь»
Эскиз костюма для кинофильма «Коваль – богатырь»
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Эскиз костюма к опере «Князь Игорь»
Эскиз костюма к опере «Князь Игорь»
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Эскиз костюма Февронии
Эскиз костюма Февронии
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
«Во все время разговора он стоял позадь забора…»
«Во все время разговора он стоял позадь забора…»
The State Russian Museum
Bilibin’s Dacha in Batiliman
Bilibin’s Dacha in Batiliman
Ivangorod Museum
Sister Alionushka and Little Brother Ivanushka
Sister Alionushka and Little Brother Ivanushka
Ivangorod Museum
Эскиз костюма половчанина
Эскиз костюма половчанина
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Siege Diary
Siege Diary
Ivangorod Museum
Обложка к сказке о Золотой рыбке
Обложка к сказке о Золотой рыбке
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Эскиз костюма половчанки
Эскиз костюма половчанки
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Эскиз декорации к опере «Сказка о царе Салтане»
Эскиз декорации к опере «Сказка о царе Салтане»
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Иллюстрация к французской сказке
Иллюстрация к французской сказке
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Donkey 1/20 Scale
Donkey 1/20 Scale
Ivangorod Museum
Heroic Past of the Russian People
Heroic Past of the Russian People
Ivangorod Museum
Эскиз панно «‎Маркиза»
Эскиз панно «‎Маркиза»
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Portrait of Lyudmila Chirikova
Portrait of Lyudmila Chirikova
Ivangorod Museum
Компьенский лес
Компьенский лес
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
The Murdered One
The Murdered One
Ivangorod Museum
Эскиз костюма к пьесе «Стакан воды»
Эскиз костюма к пьесе «Стакан воды»
Реставрационный центр им. И.Э. Грабаря
Чтобы увидеть режим дополненной реальности в действии:
  1. Установите приложение ARTEFACT для 
  2. iOS или Android;
  3. Найдите выставку «Картины в деталях»
  4. Нажмите на кнопку «Начать просмотр» и наведите камеру на картину;
  5. Перелистывайте картины на компьютере и следите за происходящим на экране смартфона.
 
«Циничные карты» культурный шок в бесплатной онлайн игре!
Мы используем Cookies
Во время посещения данного сайта, Минкультуры России может использовать общеотраслевую технологию, называемую cookie. Файлы cookie представляют собой небольшие фрагменты данных, которые временно сохраняются на вашем компьютере или мобильном устройстве, и обеспечивают более эффективную работу сайта. Продолжая просматривать данный сайт, Вы соглашаетесь с использованием файлов cookie и принимаете условия.
Подробнее об использованииСкрыть
Содержимое доступно только на русском

X

Нашли опечатку?...

%title%%type%