Шрифт
Цвет
Графика
«Циничные карты» культурный шок в бесплатной онлайн игре!
Изображение точки

Чтобы увидеть режим дополненной реальности в действии:

1. Установите приложение ARTEFACT для iOS или Android;

2. Найдите выставку «Chaliapin House in Moscow»

3. Нажмите на кнопку «Распознать» и наведите камеру на экспонат;

Скрыть точки интересаПоказать точки интереса
Показать в высоком качестве

L. Leichner makeup box

Время создания
the late 19th — early 20th century
Место создания
Berlin, Germany
Размер
8x25,8x17 cm
Техника
white metal, makeup
Коллекция
Выставка
0
Открыть в приложении
#2
Feodor Chaliapin started to master the skill of putting on makeup quite early on in his career as a stage actor. Actors and later artists became his first guides in this field.

One of Isaac Levitan’s students recounted a conversation that occurred between the landscapist and the singer, “I suspect you, Feodor Ivanovich, might do some painting, too?” Levitan once asked Chaliapin, to which the latter replied that he only did it on his own skin, alluding to his skill at putting on makeup.

For each role Chaliapin used makeup not only for his face and neck, but also for his hands and, if necessary, his body. It was a remarkable innovation at the time. “When I went onto the stage dressed in my costume and made up, ” Chaliapin wrote of his first performance as Mephistopheles in Milan, “it made a real sensation, so flattering to me. Actors, chorus singers, even the workers surrounded me, marveling and admiring, like children; they touched and felt me with their fingers, and seeing that my muscles are painted, went into raptures.”

Even after Chaliapin had created a particular onstage character, he would continue refining it. The Art historian Eduard Aleksandrovich Stark noted that the actor was constantly changing his makeup, seeking greater expressiveness. The makeup for Mephistopheles alone had four main variations, apart from those made in between.

Chaliapin’s makeup was designed for large stages and huge venues. The artist applied and shaded colors with his fingers, “as though molding his face” with broad and contrasting strokes. Up close, this makeup looked like a chaotic combination of strokes, but on a huge opera stage it produced an amazing visual effect.

By changing his makeup throughout the performance, Chaliapin emphasized the inner development of the character. For example, in “Boris Godunov”, the makeup altered in each scene, and the audience watched as “suffering and Macbethean anguish eat away at the man, ” as wrinkles appear and deepen, as gray hair begins to show through on his head and in his beard.

Chaliapin also applied makeup to his accessories. When acting as Yeryomka, he even painted his valenki. When certain scenes in “Don Quixote” required to bring a horse onto the stage, it was “painted” on Chaliapin’s instructions. In an interview on the Monte Carlo premiere of “Don Quixote” Chaliapin said,
#4
When I first rode out on the horse, the audience, amazed by my makeup, all stood up and gave me a standing ovation. The horse, on which I rode, was ‘painted’ on my instructions, I asked the artist to shade its ribs and all the bones. This ‘makeup’ made a strong impression.
#5
L. Leichner makeup box
#3
читать дальшескрыть
00:00
00:00
1x

L. Leichner makeup box

Время создания
the late 19th — early 20th century
Место создания
Berlin, Germany
Размер
8x25,8x17 cm
Техника
white metal, makeup
Коллекция
Выставка
0
Наведите камеру вашего смартфона, чтобы открыть в приложении
Поделиться
ВконтактеОдноклассникиTelegram
Разместить на сайте
Скопировать ссылкуСкопировано
Скопировать код
Открыть в приложении
Чтобы увидеть режим дополненной реальности в действии:
  1. Установите приложение ARTEFACT для 
  2. iOS или Android;
  3. Найдите выставку «Картины в деталях»
  4. Нажмите на кнопку «Начать просмотр» и наведите камеру на картину;
  5. Перелистывайте картины на компьютере и следите за происходящим на экране смартфона.
 
«Циничные карты» культурный шок в бесплатной онлайн игре!
Мы используем Cookies
Во время посещения данного сайта, Минкультуры России может использовать общеотраслевую технологию, называемую cookie. Файлы cookie представляют собой небольшие фрагменты данных, которые временно сохраняются на вашем компьютере или мобильном устройстве, и обеспечивают более эффективную работу сайта. Продолжая просматривать данный сайт, Вы соглашаетесь с использованием файлов cookie и принимаете условия.
Подробнее об использованииСкрыть
Содержимое доступно только на русском

X

Нашли опечатку?...

%title%%type%