Шрифт
Цвет
Графика
«Циничные карты» культурный шок в бесплатной онлайн игре!
Изображение точки

Чтобы увидеть режим дополненной реальности в действии:

1. Установите приложение ARTEFACT для iOS или Android;

2. Найдите выставку «Borisovka: Past and Present»

3. Нажмите на кнопку «Распознать» и наведите камеру на экспонат;

Скрыть точки интересаПоказать точки интереса
Показать в высоком качестве

Lel

Время создания
1956
Место создания
Moscow, the USSR
Размер
57,5x77 cm
Техника
encaustic painting
Выставка
9
Открыть в приложении
#2
Tatiana Vasilyevna Khvostenko was a hereditary artist from the dynasty of Borisovka icon painters and artists. Her father Vasily Veniaminovich moved from the Borisovskaya Sloboda to Moscow, where he received an education and stayed to work. One of his important achievements was the revival of encaustic painting, an ancient technique which uses hot wax.

Tatiana Vasilyeva continued her father’s work: wax painting became one of her favorite techniques. The artist dedicated the work “Lel” to the hero of Alexander Nikolayevich Ostrovsky’s fairytale play “The Snow Maiden”, and the playwright, in turn, borrowed this image from the book “The Slav’s Poetical Views of Nature”.

In Russian and Polish mythology of the 16th–19th centuries, Lel was the deity of love, sometimes marriage. In the play by Alexander Ostrovsky, parents called their son, a shepherd boy, by this divine name. For the ability to play the pipe beautifully and cheerfully, the heavenly Lel gifted his namesake a magic reed pipe, to the sounds of which even wild animals, flowers and trees started to dance.

When creating this painting, Tatiana Khvostenko supplemented the encaustic technique with light gilding to give the image a special vividness and emphasize the subtlety of drawing. To apply gilding, the paint layer is first polished and coated with ganosis — a special compound that gives shine and strength to the work. The areas intended for gilding are covered with mordant — a varnish based on oils and resins. It is usually used in this technique. After two or three hours, the mordant layer begins to become sticky. Then gilding is applied: thin pieces of gold leaf are laid out on the desired fragments of the picture with the help of a special “paw” made of a bear’s ear. They can be easily removed from the surface which was simply polished, but they leave a trace on the areas covered with varnish. Gilding must be applied carefully, in one layer, so that the grayish gesso can be seen through it. Otherwise, an excess of gloss will make the whole work feel heavier.

This painting was donated to the Borisovka Museum of Local Lore by the artist herself, Tatiana Vasilyevna Khvostenko.
#8
читать дальшескрыть
00:00
00:00
1x

Lel

Время создания
1956
Место создания
Moscow, the USSR
Размер
57,5x77 cm
Техника
encaustic painting
Выставка
9
Наведите камеру вашего смартфона, чтобы открыть в приложении
Поделиться
ВконтактеОдноклассникиTelegram
Разместить на сайте
Скопировать ссылкуСкопировано
Скопировать код
Открыть в приложении
Чтобы увидеть режим дополненной реальности в действии:
  1. Установите приложение ARTEFACT для 
  2. iOS или Android;
  3. Найдите выставку «Картины в деталях»
  4. Нажмите на кнопку «Начать просмотр» и наведите камеру на картину;
  5. Перелистывайте картины на компьютере и следите за происходящим на экране смартфона.
 
«Циничные карты» культурный шок в бесплатной онлайн игре!
Мы используем Cookies
Во время посещения данного сайта, Минкультуры России может использовать общеотраслевую технологию, называемую cookie. Файлы cookie представляют собой небольшие фрагменты данных, которые временно сохраняются на вашем компьютере или мобильном устройстве, и обеспечивают более эффективную работу сайта. Продолжая просматривать данный сайт, Вы соглашаетесь с использованием файлов cookie и принимаете условия.
Подробнее об использованииСкрыть
Содержимое доступно только на русском

X

Нашли опечатку?...

%title%%type%